FAQ

På den här sidan hittar du svar på vanliga frågor. Hittade du inget svar eller om du vill ha hjälp, kontakta gärna vår kundtjänst på vardagar kl 9-16.

Vanliga frågor

Fördelar med Shipit:

  • Låt konsumenten välja utlämningsställe med Shipits ombudsväljare

  • Effektivt och enkelt användargränssnitt

  • Stöd för de vanligaste transportörerna

  • Alltid korrekt EDI och kompletta fraktdokument

  • Bättre uppföljning och visibilitet

  • Integration till de vanligaste e-handelsplattformarna (Woocommerce, Shopify osv)

  • Användningsbaserad betalning (inga bolda avgifter eller startkostnader)

  • Har du precis startat din e-handel eller inte haft tid att ta beslut om vilka transportörer och fraktsätt du vill använda kan du använda Shipits avtal tills du har allt på plats.

Du kan öppna ett Shipit konto via denna sida: https://www.shipit.se/registrera

Fyll i dina företagsuppgifter och skriv dina kundnummer till de transportörer som ni vill använda. Kontakta vår support om du vill använda en transporttjänst som inte finns på listan (support@shipit.se).

Om du väljer att använda Shipits avtal, kan du hoppa över kundnummer under registreringen.

Du behöver aktivera ett betalningssätt innan du kan börja använda ditt Shipit konto. Välj mellan Shipit Plånbok eller kontakta vår support om du vill bli en fakturakund.

  • Shipit-plånboken är kopplad till ditt Shipit-konto, som du får när du registrerar dig som vår användare med din e-postadress. Du kan lägga till pengar i plånboken med en onlinebankbetalning medan du är inloggad i Shipit. När pengarna väl är överförda kan du betala för alla dina beställningar från din plånbok, så du behöver inte göra en nätbanksinbetalning varje gång du vill skicka något.

  • När du sätter in pengar i din plånbok får du automatiskt tillgång till företagets prislista, vilket gör att du skickar ditt paket billigare.

  • Du kan också aktivera automatisk kreditkortsinsättning för din plånbok

Försändelser med våra avtal får inte innehålla ämnen som klassificeras som farliga. Icke anmälda farliga ämnen är en allvarlig risk för transporten och underlåtenhet att följa bestämmelserna kan leda till rättsliga åtgärder. Mer information hittar du under frågetecknet

Mer information hittar du i följande länkar:
Farliga ämnen
Förbjudna försändelser
Litiumbatterier

Om du vill skicka farligt gods med egna kundnummer. Kontakta vår support (support@shipit.se) så hjälper vi dig att komma igång.

Om du skapar en leverans med vårt TA-system, så kan du ladda ner fraktetiketterna direkt efter att du skapat leveransen. Klicka på "Ladda ner transportdokument (PDF)" för att hämta alla dokument.

Med våra färdiga integrations-moduler kan du ladda ner fraktetiketten direkt in i din webshop. Det är också möjligt att logga in i Shipits system och ladda ner dom därifrån under orderhistorik (Skriv ut).

  • Du kan själv spåra din försändelse med hjälp av försändelsens ID. Om du inte sparade ditt frakt-ID kan du hitta det i din beställningsbekräftelse via e-post eller när du loggar in på ditt Shipit-konto och kolla i din orderhistorik.

  • Du kan spåra ditt paket i din Shipit-orderhistorik. Historiken hittar du när du är inloggad under knappen "Ny sändning" på fliken "Historik".

Gå till "NY SÄNDNING" och Historik. Här kan du se hela din sändningshistorik och du kan även skriva ut kvitton och kopia av fraktdokument i efterhand.

Shipit har färdiga integrationer för följande e-handelsplattformar: Ecwid, Finqu, Shopify, WooCommerce, OpenCart, Prestashop, MyCashFlow etc.

Mer information om integrationer finns på hemsidan

Dubbelkolla att du har rätt API-KEY och API-SECRET. För att kopplingen skall fungera krävs det att faktureringen är påslagen eller att det finns saldo på Shipit plånbok (Betalningen behöver aktiveras).

Kika även att testläget har ändrats till produktionsläge, om du trots detta inte kan få integrationen att fungera, vänligen kontakta vår partner eller Shipit support antingen via telefon, chat eller e-post.

Vi hjälper dig att komma igång.

Saknas betalningssätt. Fyll på Shipit Plånbok eller kontakta support(at)shipit.se, för att bli faktureringskund.

"Shipment AgentTo Error in agent" är ett felmeddelande för:

  • Ombudet inte finns längre

  • Om du har ändrat tjänst, men missat ändra ombudet

Detta fixas lättast genom att ändra ombud.

Etikett, fraktsedel, kvitto och eventuell proforma/handelsfaktura kan skrivas ut i efterhand genom att logga in i Shipit och klicka "Ny Sändning" --> Historik.

Kontakta vår support via chatt eller via e-post om leveransen har strul. Vi kommer att ta reda ut vad som har hänt med din leveransen. För att vi ska kunna hjälpa dig behöver du skicka information om leveransen till oss.

Skicka följande uppgifter till oss:

  • Sändnings-/spårnings-ID

  • Innehåll

Vänligen anmäl skadan direkt utan dröjsmål, så att vi kan meddela transportföretaget så snart som möjligt, så att reklamationstiden inte löper ut. (Anmälan kan göras före det officiella ersättningsanspråket, till exempel om det tar tid att få bilder och bilagor.)

Klagomål görs via e-post till adressen support at shipit.se

Om försändelsen är avsevärt försenad, men har anlänt, vänligen ange namnet på beställaren och mottagaren, samt spårningskoden, och en beskrivning av vad som hände.

Om försändelsen försvinner eller något är trasigt, fyll i följande information:

  • Kolli-ID eller sändningsnummer

  • Kontaktinformation

  • Transportföretag

  • Upphämtnings- och utdelningsdag

  • När märktes skadan och vem märkte skadan

  • Registrerades skadan vid erkännandet*

  • Vilken typ av skada det rörde sig om

  • Vilket gods var det?

  • Varornas värde och vikt (kvitto, proforma eller försäljningsfaktura eller annat dokument som styrker varans värde)

  • Har produkten restvärde

  • Går produkten att reparera? Om ja, hur mycket kommer reparationen att kosta?

  • Mängden på plagget

  • Fanns det transportförsäkring för försändelsen?

Glöm inte!

Foton på det skadade föremålet och förpackningen samt annat förpackningsmaterial (dessa är obligatoriska vid skada)

En handelsfaktura eller kvitto som verifierar värdet på försändelsen (detta är obligatorisk information för reklamationer vid förlust eller skada)* Observera att om paketet är skadat när mottagaren bekräftar att det tagits emot, ska skadan skrivas och rapporteras redan när leveransen kvitteras. I övrigt är transportföretagen inte ersättningsskyldiga.

Behåll förpackningen, varorna och de material som används för dem så att transportföretaget kan verifiera skadan om det så önskar.

Med Shipit kan du även enkelt skicka säsongsbetonade bulkförsändelser till dina kunder. Kontakta Shipit Support och beställ en massorder. Du kommer få en csv-fil som behöver fyllas med kunddata. Vi kommer importera in massordern och hjälpa dig med denna bulkförsändelse.

Kommersiella fakturor och proformafakturor används vid försändelser utanför EU för att meddela fraktbolaget och lokala tullmyndigheter om syftet med försändelsen. Dessa används för att fastställa tullvärdet på försändelsen och eventuella tullrelaterade åtgärder vid avsändande och mottagande sida. Observera att nästan alla transportföretag kräver en kommersiell eller proformafaktura i förväg för att säkerställa att försändelsen går till en destination utanför EU. Dokumentförsändelser (DOCS) kan röra sig fritt utanför EU och kräver ingen kommersiell faktura. Dokumentförsändelser har en viktgräns som varierar beroende på transportföretag, varefter de klassas som paketförsändelser. Prover är sändningar av varor, även om de ryms i ett dokumentkuvert.

Man kan välja att skapa en handels- eller proformafaktura via Shipit. Kontakta support@shipit.se för mer information om handels- eller proformafakturor.